افتـخارات ورزشکاران ایـران در دوره های المپیک
بروز ترین و کامل ترین پرتال فارسی
تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1391
نویسنده : محمد


: کاروان ورزشی ایران هم این روزها برای بازیهای المپیک در لندن بسر می برد و دهمین روز از رقابت های المپیک سی ام را پیش رو دارد. و حالا ورزشکاران ایرانی و بازگشتی بعد از ۶۴ سال، دورانی که ورزشکارهای ایرانی در رشته های وزنه برداری، کشتی آزاد، کشتی فرنگی و تکواندو ۴۸ مدال بدست آوردند. مدال هایی که ۱۱ طلا، ۱۵ نقره و ۲۲ برنز را در برداشت.

 


kocholo.org


 

 

در المپیک ۱۹۴۸ لندن، ایران با ۳۸ ورزشکار و یک مدال برنز رتبه ۳۴ام را بین ۵۹ کشور کسب کرد. جعفر سلماسی با یک برنز در وزنه برداری نخستین مدال ایران در بازی‌های المپیک را بدست آورد. محمود نامجو، منصور رئیسی، عباس زندی و ابولقاسم سخدری دیگر نامداران این دوره از مسابقات بودند.



kocholo.org


 

 

یک دوره بعد در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی، ۲۳ ورزشکار ایرانی با تدارکات و برنامه ریزی‌های بهتر توانستند ۷ مدال، یعنی ۳ نقره و ۴ برنز کسب کنند و بین ۶۹ کشور ۳۲ام شوند. اولین مدال کشتی ایران توسط ناصر گیوه چی در وزن ۶۳ کیلوگرم در این دوره بدست آمد. پس از او غلامرضا تختی نخستین مدال المپیک خود را گرفت و سومین مدال نقره را محمود نامجو در وزنه برداری کسب کرد. علی میرزائی نیز در جایگاه سوم وزنه برداری ایستاد. محمود ملاقاسمی، جهانبخت توفیق و عبدالله مجتبوی برنزهای کشتی را بدست آوردند.



kocholo.org


 

 

در ملبورن ۱۹۵۶، ایران فقط با ۱۷ ورزشکار در ۳رشته شرکت کرد. ولی با کسب ۲ طلا، ۲ نقره و یک برنز بهترین مقام خود در بازی‌های المپیک را به دست آورد و بین ۷۲ کشور ۱۴ام شد. امامعلی حبیبی در وزن ۶۷ کیلوگرم نخستین مدال طلای المپیک ایران را در کشتی کسب کرد و یک روز بعد غلامرضا تختی دومین طلا را در ۷۸ کیلوگرم بدست آورد. محمدعلی خجسته‌پور و مهدی یعقوبی دو نقره در کشتی و محمود نامجو یک برنز در وزنه برداری گرفتند.



kocholo.org


 

 

در ۱۹۶۰ رم، کاروان ورزشی ۲۵ نفری ایران با کسب ۴ مدال بین ۸۳ کشور رتبه ۲۷ ام را کسب کرد. در این دوره کشتی فرنگی به رشته های ورزشی المپیک اضافه شد و محمد پذیرائی تنها مدال ایران در این رشته را در جایگاه سوم به گردن آویخت. در کشتی آزاد غلامرضا تختی مدال نقره و ابراهیم یوسفی برنز گرفتند و در وزنه برداری نیز، اسماعیل علم خواه موفق به کسب برنز شد.



kocholo.org


 

 

اولین باری که المپیک در آسیا برگزار شد، توکیو ۱۹۶۴و همچنین برای نخستین بار زنان ایرانی در المپیک شرکت کردند. در مجموع ۶۳ ورزشکار با کسب ۲ مدال بین ۹۳ کشور رتبه ۳۴ام را کسب کردند. در کشتی اکبر حیدری و محمدعلی صنعتگران دو مدال برنز را کسب کردند.



kocholo.org


 

 

ایران فقط با ۱۴ ورزشکار درالمپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی شرکت کرد. که این کمترین تعداد ورزشکار از کشور ایران تا به کنون بوده؛ و توانستند با تصاحب ۵ مدال رتبه ۱۹ام را بین ۱۱۲ شرکت کننده تصاحب کنند.
محمد نصیری نخستین مدال طلای وزنه برداری ایران را در این المپیک بدست آورد. دیگر مدال طلا را عبدالله موحد در کشتی تصاحب کرد. پرویز جلایر یک نقره در وزنه برداری و ابوطالب طالبی و شمس الدین سیدعباسی هم دو برنز در کشتی کسب کردند.



kocholo.org


 

 

در دوره بیستم المپیک ۱۹۷۲ مونیخ، ۱۲۱ کشور شرکت کردند و تیم ۵۱ نفری با کسب ۳ مدال، ۲نقره و یک برنز، توانست مقام ۳۲ام را کسب کند. ۲ مدال نقره را رحیم علی آبادی در کشتی فرنگی و محمد نصیری در وزنه برداری کسب کردند و ابراهیم جوادی پور در کشتی آزاد برنز را گرفت. اولین حضور فوتبال ایران در این المپیک بود.



kocholo.org


 

 

در المپیک ۱۹۷۶ مونترال، ۸۲ ورزشکار مرد و ۴ زن در ۹ رشته ورزشی شرکت کردند که این بالاترین تعداد شرکت کننده در تاریخ المپیک ایران بود. تیم ایران در رده بندی کلی توانست با یک نقره منصور برزگر در کشتی و یک برنز محمد نصیری در وزنه برداری، در رتبه ۳۲ام قرار بگیرد. تیم فوتبال ایران در این دوره برای نخستین و آخرین بار توانست به دوره دوم راه پیدا کند.



kocholo.org


 

 

ایران المپیک ۱۹۸۰ مسکو را با تصمیم دولت‌مردان حکومت نوپای جمهوری اسلامی تحریم کرد.



kocholo.org


 

 

و همچنین المپیک ۱۹۸۴ لس آنجلس هم توسط ایران و ۱۵ کشور دیگر تحریم شد. تهران تنها نامزد دیگر برگزاری المپیک ۱۹۸۴ بود ولی به دلیل تغییرات سیاسی و اجتماعی دوران انقلاب از آن انصراف داد. در نهایت یک نسل از ورزشکاران ایرانی نتوانستند در ۲ دوره از بازیهای المپیک شرکت کنند.



kocholo.org


 

 

در دروه بیست و چهار ۱۹۸۸ سئول، تیم ۲۷ نفری ایران با تنها یک مدال نقره عسگری محمدیان، در کشتی آزاد که نخستین نشان المپیک بعد از انقلاب هم بود، در رتبه ۳۶ام بین ۱۶۰ کشور قرار گرفت. این حضور ورزشکاران ایران بعد از ۱۲ سال دوری از المپیک بود.



kocholo.org


 

 

کاروان ورزشی ۴۱ نفری ایران در ۱۹۹۲ بارسلون، توانست با ۳ مدال، یعنی یک نقره و دو برنز، رتبه ۴۴ام را بین ۱۶۹ کشور کسب کند. عسگری محمدیان دومین نقره المپیک خود را در کشتی بدست آورد و امیررضا خادم و رسول خادم دو برنز در این رشته کسب کردند.



kocholo.org


 

 

۱۹۹۶ آتلانتا میزبان یکصدمین دوره از بازیهای المپیک با شرکت ۱۹۷ کشور بود. در حالی یکصد سال قبل از آن فقط ۱۴ کشور در المپیک ۱۸۹۶ آتن، شرکت کرده بودند. ایران با ۱۹ ورزشکار و۳ مدال در کشتی رتبه ۴۳ام را کسب کرد. رسول خادم توانست مدال طلا کسب کند، عباس جدیدی نقره و امیررضا خادم برنز.



kocholo.org


 

 

در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی، ایران برای نخستین بار در یک دوره به ۳ نشان طلا دست یافت. و همچنین بعد از ۲۴ سال توانست در وزنه برداری مدال کسب کند. در نهایت تیم ۳۶ نفری ایران با مجموع ۴ مدال در رتبه ۲۷ام بین ۱۹۹ کشور قرار گرفت.

حسین توکلی و حسین رضازاده در وزنه برداری و علیرضا دبیر در کشتی مقامهای نخست را کسب کردند. بعلاوه رضا زاده توانست در قسمت فوق سنگین رکورد المپیک را بشکند. هادی ساعی نیز نخستین مدال تکواندو در المپیک را بدست آورد و بر سکوی سوم ایستاد.



kocholo.org


 

 

۳۰ امتیاز در المپیک ۲۰۰۴ آتن، این بیشترین امتیاز ایران است با ۲طلا، ۲نقره و ۲ برنز. و توانست بین ۲۰۱ کشور رتبه ۲۹ام را کسب کند. حسین رضازاده با شکستن رکورد دوضرب جهان و کسب مقام اول در وزنه برداری تنها ورزشکار ایرانی شد که تا آن زمان توانسته بود ۲ طلای المپیک بدست آورد. مسعود مصطفی جوکار و علیرضا رضائی ۲ نقره در کشتی و علیرضا حیدری برنز کسب کردند. نخستین طلای تکواندو را هادی ساعی به ارمغان آورد و یوسف کرمی به برنز این رشته دست یافت.



kocholo.org


 

 

یک دوره قبل، بازیهای المپیک پکن ۲۰۰۸، ایران در ۱۳ رشته شرکت کرد و با کسب ۲ مدال و شرکت ۵۵ ورزشکار به رتبه ۵۱ام بین ۲۰۴ کشور دست یافت. این پائین ترین رتبه اش در ۱۴ دوره از المپیک بوده. و اما هادی ساعی با بدست آوردن مقام نخست در تکواندو سومین مدال المپیک خود را به گردن آویخت. دومین مدال این دوره را مراد محمدی در کشتی آزاد بدست آورد و برسکوی سوم ایستاد.



kocholo.org

امسال بازیهای المپیک بعد از گذشت ۱۶ دوره به لندن باز گشت. لندن ۲۰۱۲، میزبان ۲۰۴ کشور است. و ۵۳ ورزشکار ایرانی در رشته های تیر وکمان، تیراندازی، تنیس روی میز، دوچرخه سواری، قایقرانی روئینگ، شمشیربازی، مشت‌زنی، شنا، جودو، دومیدانی، وزنه برداری، کشتی فرنگی، کشتی آزاد و تکواندو شرکت دارند.
 

كه تا به حال دو مدال طلا در كشتي و یک مدال نقره و يك برنز در وزنه برداري كسب كردند
 


با آرزوي موفقيت براي كاروان ايران در المپيك 2012
 


چاپ این صفحه

چاپ این صفحه

|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
موضوعات مرتبط: عکس , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
سلام به پرتال رایکا خوش امدید ریکا در لغت به معنی زیبا است و یک کلمه ترکی است نظر یادتون نره با تشکر مدیریت رایکا